CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday 17 May 2012

bluetooth / blue tooth...?!!

hai semua!!!entry kali ni saya ingin bincangkan mengenai bluetooth..mungkin ramai antara kita yang tahu apa sebenarnya fungsi bluetooth ini..pasti ramai yang tahu kan sebab fungsi ini boleh didapati dalam telefon bimbit  (tapi yang ada colour screen je la...hehe)..dan juga laptop.Penggunaan bluetooth ini dapat memudahkan penghantaran fail kepada rakan yang lain pada jaraj yang telah ditetapkan...saya akan menerangkan sedikit sebanyak mengenai apa yang saya ketahui...teruskan membaca dan tambahkan ilmu anda..=)

apa itu bluetooth?

sejarah bluetooth

Nama 'Bluetooth' sendiri bermula dari sebuah projek yang dipromotori oleh syarikat-syarikat gergasi antarabangsa yang bergerak di bidang telekomunikasi dan komputer, di antaranya Ericsson, IBM, Intel, Nokia, dan Toshiba. Projek ini bermula tahun 1998 dengan kod nama bluetooth, kerana terinspirasi oleh seorang raja Viking (Denmark) yang bernama Harald Blatand. Raja Harald Blatand ini berkuasa pada abad ke-10 dengan menguasai sebahagian besar daerah Denmark dan daerah Scandinavia pada masa itu.

Kita teruskan lagi, pada bulan Mei 1998, 5 syarikat promoter iaitu Ericsson, IBM, Intel, Nokia dan Toshiba membentuk sebuah Special Interest Group (SIG) dan memulakan untuk membuat spesifikasi yang mereka namakan 'bluetooth'. Pada bulan Julai 1999 dokumen spesifikasi bluetooth versi 1.0 mulai dilancarkan. Pada bulan Disember 1999 bermula lagi pembuatan dokumen spesifikasi bluetooth versi 2.0 dengan tambahan 4 promoter baru iaitu 3Com, Lucent Technologies, Microsoft dan Motorola. Saat ini, lebih dari 1800 syarikat di pelbagai bidang antara lain di bidang semiconductor manufacture, PC manufacture, mobile network carrier, syarikat-syarikat automobile dan air lines bergambung dalam sebuah konsortium sebagai adopter teknologi bluetooth. Syarikat-syarikat terkemuka tersebut antara lain seperti Compaq, Xircom, Phillips, Texas instruments, Sony, BMW, Puma, NEC, Casio, Boeing, dsb.

Bluetooth menawarkan cara yang selesa bagi pengguna pelbagai jenis peranti elektronik untuk berkomunikasi. Sama halnya teknologi IrDA (inframerah), mana-mana-mana-mana Bluetooth tidak memerlukan kabel untuk pertukaran data.Bezanya, isyarat radio Bluetooth dapat menembusi dinding, inftramerah tidak.Selain itu mana-mana Bluetooth boleh menjangkau jarak sampai radius 10 meter.Meskipun selesa dan sudah mula popular, sebahagian di antara kita mungkin masih belum memanfaatkan sepenuhnya teknologi wayarles ini.

Bahkan, ada yang belum menggunakannya sama sekali. Bluetooth mempunyai banyak profil yang membolehkan untuk dimanfaatkan ke dalam pelbagai aplikasi.Bukan sekadar sarana komunikasi antara telefon Bluetooth mahupun penggunaan aksesoris wayarles. Teknologi Bluetooth merangkumi banyak jenis komunikasi yang baru boleh ditemui bila kita menjumpai pirantinya. Badan yang menstandardkan teknologi Bluetooth menamakan jenis komunikasi ini sebagai profil (profile). Masing-masing mana-mana menyokong profil yang berbeza-beza.

Senarai profil yang disokong mana-mana anda boleh diperiksa sendiri. Salah satu jenis komunikasi Bluetooth yang cukup lazim misalnya memindahkan fail antarpiranti. Jenis peranti yang terlibat boleh pelbagai, mulai dari telefon sampai komputer desktop. Agar satu gambar dalam mana-mana Bluetooth boleh dipindahkan ke mana-mana lain, kedua-duanya harus menyokong profil File Transfer (FTP). Profil File Transfer ini sangat berguna dalam banyak kesempatan. Misalnya anda ingin bertukar gambar hasil jepretan telefon kamera dengan rakan-rakan atau ingin menyimpannya di dalam komputer. Namun, tidak semua peranti Bluetooth menyokong FTP, misalnya alat dengar Bluetooth.Aksesoris ini hanya menuntut profil Audio Gateway / Headset profile. Profil ini tidak hanya terdapat pada alat dengar dan telefon, tetapi juga pada PDA dan komputer. Kerana itu, kalau selama ini anda hanya memakai alat dengar pada telefon, cubalah menggunakannya dengan PDA atau komputer. Ini boleh jadi alternatif lain buat headphone atau speaker.


Dengan menggunakan Bluetooth, kita juga boleh bertukar entri buku telefon dan penyegerakan antarpiranti (biasanya antara poranti mudah alih dengan komputer desktop). Kedua-dua fungsi Personal Information Manager (PIM) ini disokong oleh beberapa profil, iaitu Object Push Profile dan OBEX (Object Exchange) Profile. Fungsi ini terdapat baik pada telefon, PDA mahupun komputer. Komputer yang dilengkapi dengan Bluetooth (bersepadu mahupun dengan dongle) serta PDA dapat memanfaatkan telefon Bluetooth sebagai modem.

Bagi pembaca yang lebih suka memisahkan fungsi PDA dengan telefon (jadi tidak menggunakan PDA phone atau smartphone), kemampuan ini jelas sangat penting. Sebaliknya juga boleh dilakukan. PDA / smartphone Bluetooth boleh berkongsi sambungan rangkaian komputer tempatan (LAN) dengan komputer.

kebaikan bluetooth

- dapat menembusi sebarang halangan sekitar 10 meter
- tidak memerlukan kabel
-dapat mneghantar file dari telefon ke telefon,telefon ke laptop,laptop ke telefon dan laptop ke laptop
-dapat digunakan sebagai perantara modem

keburukan bluetooth

-menggunakan frekuensi gelombang yang sama dengan lan
-sekiranya terdapat banyak penguna yang mengaktifkan bluetooth ,akan berlaku kesukaran untuk mencari penerima yang sebenarnya
-berlakunya penyebaran virus

lihatla apa yang terjadi apabila semua menggunakan bluetooth...lawak..hahaha


Photobucket

0 comments: